پالایشگاه روغن سازی تهران
یکی از دو پالایشگاه شرکت نفت ایرانول و مجهزترین واحد روغن سازی موجود در کشور می باشد که در جاده قدیم تهران - قم و در مجاورت شرکت پالایش نفت تهران قرار گرفته است و طراحی پایه آن توسط شرکت LUMMUS انجام گرفته است. واحد روغن سازی پالایشگاه تهران با داشتن واحدهای آسفالت گیری توسط پروپان و هیدروژناسیون (تصفیه با هیدروژن) پیشرفته ترین و مجهزترین واحد روغن سازی کشور می باشد. وجود واحد تصفیه با هیدروژن این واحد را قادر می سازد تا انواع روغن های خودرویی و صنعتی با کیفیت بسیار بالا را که در سایر واحدهای روغن سازی کشور امکان تولید آنها وجود ندارد را تولید نماید. این واحد، تنها تولید کننده برایت استاک در کشور می باشد. شرکت نفت ایرانول پیشرو در تولید انواع روغنهای پایه، روغن موتور و صنعتی، اسلاک واکس، فورفورال اکستراکت، پترولاتوم، برایت استاک در ایران است. روغنهای هیدرولیک، دنده صنعتی، توربین، کمپرسور، گردشی، روغنهای انتقال حرارت و ... از جمله روغن های صنعتی تولیدی این شرکت می باشد.
واحدهای عملیاتی:
-
واحد آسفالت گیری با پروپان
این واحد عملیاتی برای آسفالتگیری از باقیمانده برج تقطیر در خلأ (vaccum residue) شرکت پالایش نفت تهران که از نفت خام اهواز استفاده می کند طراحی و ساخته شده است. ظرفیت روزانه این واحد 4550 بشکه در روز است. به منظور ارتقاء کیفیت روغن و به دست آوردن محصول آسفالت می بایست طی یک پروسه استخراج فیزیکی نسبتاً ساده، مواد آسفالتی و روغن از هم توسط حلال پروپان (C3H8) جدا شوند.
-
واحد فورفورال
از دیگر ناخالصیهای موجود در روغن، ترکیبات حلقوی آلی یا ترکیبات آروماتیکی است که بایستی از روغن حذف گردند. این کار در پالایشگاه روغنسازی تهران به وسیله حلال فورفورال صورت می پذیرد.
بیشترین تأثیر این واحد بر روی شاخص گرانروی (ViscosityIndex) می باشد.
-
واحد موم گیری
هدف از عملیات موم گیری با حلال، تنظیم نقطه ریزش (Pour Point) از طریق گرفتن واکس طبیعی موجود در برش نفت خام با کمک حلال متیل اتیل کتون MEK و تولوئن در درجه حرارت های پایین است. پس از عملیات موم گیری نقطه ریزش روغن بهبود می یابد.
-
واحد HFU
هدف اصلی در این واحد حذف ناخالصیهای موجود در روغن نظیر مواد سولفوردار ، نیتروژن دار و اکسیژن دار با جایگزینی آن ها توسط اتم های هیدروژن در بستر کاتالیزوری میباشد.این عملیات بمنظور روشن تر ساختن رنگ روغن تولیدی، افزایش پایداری روغن در مقابل اکسیداسیون و افزایش کیفیت روغن است. فلزاتی ناچیزی که در سیستم هستند با جذب توسط کاتالیست از روغن جدا می گردند.
-
واحد مخازن
مواد اولیه ومحصولات نظیر لوبکات، رافینت، اکسترکت و پارافین و ... در مخازن ذخیرهمی شوند. این مخازن در اندازه های مختلف و ظرفیت های متفاوت طراحی شده است و اکثر این مخازن مجهز به کویل بخار فشار ضعیف یا Suction Heater می باشند. علت استفاده از کویل های حرارتی، گرم نگهداشتن روغنها ، حفظ سیالیت و همچنین سهولت در انجام عملیات پمپاژ و انتقال آنها می باشد. با استفاده از کویل ها، دمای روغن داخل مخازن را تا حدود 60 درجه سانتی گراد رسانده و آن را ثابت نگه می دارند.
-
واحد بلندینگ
در واحد بلندینگ مواد افزودنی مختلف به روغن پایه جهت بهبود خواص روانکاری افزوده شده و محصولات مختلف ساخته می شوند.