نفت ایرانول با سرمایه اسمی 200 میلیاردی و مارکت کپ 161 هزار میلیاردی ، از بزرگترین روانکاران داخلی بوده که به عنوان بهترین برند روانساز و روغن موتور در بازار شناخته می شود. این شرکت در سال مالی 1401 ، با فروش 603 هزار تن محصول موفق به کسب رتبه نخست فروش مقداری در صنعت روانکار شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت نفت ایرانول، عملکرد شرکت در سال یاد شده بهبود قابل ملاحظه ای را نسبت به دوره های مشابه قبلی نشان می دهد. در دوره ای که نرخ تورم محیط اقتصادی کشور در حدود 50% گزارش شده است ، مدیریت واحد تجاری با اعمال سیاست های اثربخش با هدف رشد درآمد ها در کنار کنترل هزینه های تولیدی و غیر تولیدی ، 2.88 هزار میلیارد تومان سود خالص تقدیم سهامداران شرکت کرده که نشان دهنده جهش دو برابری سود خالص می باشد ( دو گام جلوتر از تورم ). رشد سه رقمی سود یک واحد تجاری از تخصص بالای مدیریت در ترکیب و تخصیص بهینه دارایی های مالی و عملیاتی حکایت دارد که شرکت را به محلی امن برای سرمایه های ذینفعان تبدیل می کند. شایان ذکر است که سهامداران این شرکت، دست پر از مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت بازگشته اند. در این جلسه ، 77% سود هر سهم معادل 1.112 تومان به ازای هر سهم تقسیم شد ؛ سود نقدی که تعداد انگشت شماری شرکت قادر به تقسیم آن هستند.
نسبت بازده دارایی ها و بازده حقوق صاحبان سهام که از شاخص های سود آوری مهم در تحلیل بنیادی تلقی می شوند ، به ترتیب 57% و 93% محاسبه شده اند که مبین رشد 63% و 15% نسبت به مقطع مقایسه ای است.
از جمله ریسک های پیرامون هر واحد اقتصادی می توان به ریسک مالی و نقدینگی اشاره کرد. صورت جریان وجوه نقد پشت پرده اوضاع نقدینگی شرکت را نمایش می دهد. بررسی این صورت مالی خبر از مدیریت و کنترل مطلوب این ریسک در شرکت می دهد. وجوه نقد عملیاتی این شرکت بزرگ که مهمترین معیار نقدینگی تلقی می شود ، در دوره 1401 با ثبت جهش سنگین 153% ، به میزان 1.8 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و به 3 هزار میلیارد تومان رسیده است.
به اعتقاد بسیاری از تحلیل گران، ساختار سرمایه بهینه و سالم اساسی ترین رکن هر کسب وکار جهت حفظ و توسعه فعالیت های عملیاتی می باشد. در انتهای اسفند 1401 ، ساختار سرمایه این پیشتاز صنعت روانکار از سلامت بالایی برخوردار بوده و از 61% حقوق مالکانه و 39% بدهی تشکیل شده است. بر خلاف بسیاری از واحد های بورسی ، مدیریت شرکت به منظور تامین منابع مالی از ابزار بدهی که رابطه مستقیمی با ریسک مالی بیزینس دارد، کمتر استفاده کرده است.
مدیریت شرکت در بهار 1402 عملکرد قابل قبولی داشته و کارنامه عملیاتی درخشانی ثبت کرده است. ارزش درآمد های تجمیعی این شرکت در نخستین فصل دوره 1402 بالغ بر 2.78 هزار میلیارد تومان گردیده است که در مقایسه با شرکت های فعال در صنعت ، در رتبه دوم جای می گیرد.
عمده فروش محصولات شرکت در بازار داخل بوده و از مجموع 110 هزار تن محصول فروخته شده ، 74% آن در بازار داخل عرضه شده و از محل فروش این محصولات ، 2.16 هزار میلیارد تومان درآمد عاید شرکت شده است که نسبت به مقطع مقایسه ای ، جهش 235 میلیارد تومانی را نشان می دهد.
در این مدت 3 ماهه ، روغن موتور دیزلی بیشترین سهم را در سبد درآمد داخلی شرکت داشته است. حجم تولید این محصول افزایش 44% را ثبت کرده و با افزایش 3.710 متر مکعبی به 12.160 مترمکعب رسیده است. حجم فروش این محصول نیز رشد سنگینی 70% را ثبت کرده و با افزایش 5.100 متر مکعبی به 12.400 مترمکعب رسیده است. در سایه افزایش چشمگیر حجم فروش ، درآمد فروش داخلی این محصول کلیدی نیز با پرش 87% به 402 میلیارد تومان رسیده است.
شایان ذکر است که حجم تولید این محصول در خرداد ماه 1402 نسبت به ماه مقایسه ای جهش 3 برابری را نشان می دهد. حجم فروش خرداد ماه نیز 5.230 مترمکعب گزارش شده که نسبت به ماه مقایسه ای ، 74% افزایش یافته است. اطلاعات مقایسه ای تولید و فروش این محصول به شرح زیر است:
این در حالی است که این شرکت در فصل بهار با هدف افزایش رشد کیفیت محصولات و حفظ دارایی سهامداران دست به تعمیرات اساسی پالایشگاه زده است و قریب به یک ماه توقف تولید پالایشی داشته است.
۱ مرداد ۱۴۰۲ چاپ صفحه
نظرات کاربران