جوابیه شستا به گزارش روزنامه هم‌میهن

تاریخ : ۲۸ شهريور ۱۴۰۳

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) به گزارش روزنامه هم‌میهن پاسخ داد. 

به گزارش شستارسانه، گزارشی خلاف واقع در تاریخ ۲۰ شهریورماه سال ۱۴۰۳ در روزنامه هم‌میهن منتشر شد که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) به آن پاسخ داد.

متن کامل این جوابیه که در روزنامه هم‌میهن منتشر شد به شرح زیر است:

در تاریخ ۲۰ شهریورماه سال ۱۴۰۳، مطلبی خلاف در روزنامه هم میهن منتشر که حاوی اطلاعات خلاف واقع بوده و منجر به تشویش اذهان عمومی مخاطبان به ویژه سهامداران این بنگاه بزرگ اقتصادی گردید؛ ضروری است طبق ماده ۲۳ قانون مطبوعات، پاسخ این شرکت عیناً برای روشن‌سازی افکار عمومی در همان صفحه و ستون روزنامه منتشر شود:

۱- با توجه به متغیر بودن عوامل بنیادین مؤثر بر بازدهی و ریسک کسب و کارها و به منظور دستیابی به حداکثر بازدهی، مهمترین وظیفه مدیران شستا به‌عنوان بزرگترین هلدینگ چندرشته‌ای کشور، بررسی منظم بازدهی و ریسک صنایع مختلف و تصمیم‌‌گیری برای سرمایه‌گذاری در صنایع دارای توجیه اقتصادی و همچنین خروج از صنایع فاقد توجیه است این وظیفه در راستای حفظ و صیانت از دارایی‌های ذینفعان بوده و عدم انجام آن، منجر به زیان بیمه‌گذاران و بازنشستگان به‌عنوان ذینفعان اصلی شرکت می‌شود.

۲- پس از بررسی‌های کارشناسی و به منظور بهینه‌سازی پرتفوی سرمایه‌گذاری شستا، پیشنهاد خرید ۴۵,۵ درصد (چهل و پنج و نیم درصد) سهام گروه اقتصاد مفید و ۱۰ درصد سهام شرکت مهر پتروکیمیا از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در جلسات مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷ و ۱۴۰۳/۰۱/۲۷ هیأت مدیره شستا مطرح و خرید این سهام با توجه به نتایج بررسی‌های کارشناسی تصویب گردید که در اجرای مصوبه مذکور، توافق‌نامه‌ای در تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ با مبلغ برآوردی ۵,۳۰۰ میلیارد تومان (پنج هزار و سیصد میلیارد تومان) امضا و مقرر شد پس از ارزیابی سهام توسط شرکت تأمین سرمایه مرضی‌الطرفین، قرارداد انتقال سهام مبادله شود.

این توافق‌نامه در تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۸برای اطلاع عموم در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) افشا و از آن تاریخ در دسترس عموم قرار دارد، لکن قرارداد قطعی انتقال سهام به دلیل نهایی نشدن گزارش ارزش گذاری سهام، تاکنون امضا و مبادله نشده است.

با توجه به توضیحات فوق و با وجود در جریان بودن روند انجام بررسی‌های کامل کارشناسی و اخذ مصوبات ارکان شستا، آن روزنامه به طور مکرر در مطلب منتشرشده‌ی خود، از عبارت‌های «اقدامی شتابزده» و «عدم رعایت صرفه و صلاح» سازمان استفاده نموده که متأسفانه در راستای تشویش اذهان عمومی بوده و به هیچ عنوان صحت ندارد.

۳- سود سهام قابل پرداخت به سازمان تأمین اجتماعی بابت سال ۱۴۰۱ و باقیمانده سود سال ۱۴۰۰، جمعاً مبلغ ۲۹ همت بوده که تاکنون مبلغ ۲۷,۵ هزار میلیارد تومان (بیست و هفت و نیم هزار میلیارد تومان) آن پرداخت و باقی‌مانده نیز در مرحله تأمین منابع برای پرداخت می‌باشد.

بنابراین ادعای مطرح شده در متن گزارش آن روزنامه مبنی بر عدم پرداخت سود سهام، نادرست بوده ضمن آنکه در ۹ ماهه حضور مدیریت جدید شستا به طور متوسط ماهانه سه هزار میلیارد تومان سهم سود پرداخت و مقدار کم باقی‌مانده نیز ناشی از عدم پرداخت بدهی‌های دولت به شستا بوده که آن هم در حال پیگیری برای تأمین اعتبار و پرداخت به سازمان تأمین اجتماعی می‌باشد.

۴- پروژه‌های فاز اول و دوم توسعه مکران گروه انرژی مفید، شرکت مهر پتروکیمیا و شرکت فن‌آوران انرژی پاک جزء پروژه‌های ملی بوده که حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز برخلاف ادعای مطرح‌شده در متن گزارش آن روزنامه، مجموعاً ۳.۵ میلیارد دلار (سه و نیم میلیارد دلار) برآورد که تأمین مالی آن در سفر رئیس‌جمهور شهید به کشور چین در بسته‌های تأمین مالی، تفاهم گردید. لذا عمده منابع آن توسط شستا تأمین نخواهد شد سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی به عنوان پروژه‌های ملی و خروج از بنگاه‌های کوچک‌مقیاس، در راستای سیاست‌های کلان و راهبردی شستا بوده است.

۵- دستورالعمل نحوه مدیریت وجوه سرمایه‌گذاری و سرمایه‌برداری صندوق‌های بازنشستگی تابعه هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های تابعه در تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۱ تصویب و در تاریخ ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ نیز ابلاغ و لازم‌الاجرا گردیده لذا تطبیق توافقات انجام‌شده‌ی قبل از تاریخ ابلاغ با دستورالعمل مذکور، وجهی نداشته و غیرقانونی دانستن توافقات قبل از ابلاغ دستورالعمل مزبور نادرست بوده است.

۶- تعارض منافع طبق بند ۳ ماده یک آیین‌نامه مدیریت تعارض منافع مورد اشاره، مرتبط با نفع شخصی فرد، بستگان یا شرکای وی می‌باشد و شامل روابط اشخاص حقوقی نبوده، لذا این توافق بین دو شخصیت حقوقی و در تراز ملی انجام گردیده و مدیران اشخاص حقوقی هیچ نفع شخصی در این خصوص ندارند. با این منطق، مثلاً اگر مدیر عامل شرکت زغال‌سنگ شستا به مدیرعاملی شرکت ذوب‌آهن که دارای مصرف دائمی زغال‌سنگ است، منصوب شود دیگر آن شرکت نباید از شرکت زغال سنگ شستا، زغال سنگ خریداری کند یا اگر مدیرعامل شستا به عنوان رئیس سازمان خصوصی‌سازی منصوب شود، شستا نمی‌تواند در مزایده‌های سازمان خصوصی‌سازی شرکت کند! متأسفانه عدم تفکیک بین منافع شخصی و سازمانی منجر به این سوءبرداشت شده است.

۷- موضوع تحصیل سهام گروه ملی فولاد از شرکت‌های تابعه گروه سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران نیز، اساساً صحت ندارد.

با توجه به توضیحات فوق، متأسفانه گزارش خبری آن روزنامه اقدامات ارزشمند انجام شده توسط شستا را نادیده گرفته و با زیر پا گذاشتن رسالت حرفه‌ای و آمیختن اغراض سیاسی با آمار و ارقام غلط و برجسته‌سازی آنها، نتایجی گرفته که کاملاً اشتباه و به دور از حقیقت است.  به‌عنوان مثال، در این گزارش به مبلغ ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اشاره شده که عددی عجیب بوده! چراکه این عدد معادل ۱.۵ برابر (یک و نیم برابر) بودجه عمرانی سال ۱۴۰۳ کل کشور است و عنوان کردن این عدد، نشان‌دهنده کم‌دقتی تنظیم‌کننده‌ی گزارش می‌باشد.

در خاتمه اعلام می‌دارد مدیران شستا هر اقدامی که برای حفظ ارزش سرمایه ذینفعان (بیمه‌پردازان و بازنشستگان تأمین اجتماعی) لازم باشد را طبق قانون و مقررات انجام خواهند داد و این را وظیفه، رسالت ذاتی، قانونی و شرعی خود می‌دانند.